Ulotka informacyjna.

Ważna informacja GUS

Kierując się troską o bezpieczeństwo respondentów przypominamy, że ankieter dzwoniący w imieniu GUS, zobowiązany jest do podania imienia, nazwiska oraz numeru legitymacji służbowej (na życzenie respondenta).

W ramach badań statystyki publicznej przeprowadzane są badania ankietowe dotyczące:

·         badań społecznych,

·         badań cen,

·         badań rolnych.

Lista aktualnie trwających badań statystycznych znajduje się na witrynie GUS w zakładce „Badania Statystyczne”. Informacje o poszczególnych badaniach ankietowych znajdują się na stronie: https://badania-ankietowe.stat.gov.pl/.

W przypadku otrzymania telefonu od osoby przedstawiającej się jako ankieter realizujący badania statystyczne, respondent ma możliwość:

·         sprawdzenia na stronie internetowej GUS czy aktualnie przeprowadzane jest badanie,

·         zweryfikowania tożsamości ankietera za pomocą dedykowanej aplikacji lub dzwoniąc do urzędu statystycznego lub na Infolinię Statystyczną,

·         umówić się na inny termin przeprowadzenia badania drogą telefoniczną,

·         zażądać przeprowadzenia badania we własnym domu w ramach bezpośredniego kontaktu z ankieterem.

Na witrynie GUS udostępniona została także aplikacja służąca do weryfikacji ankieterów dostępna w zakładce „Sprawdź tożsamość ankietera”. W celu weryfikacji ankietera należy podać jego imię, nazwisko oraz numer legitymacji. Tożsamość ankietera można również zweryfikować za pośrednictwem infolinii 22 279 99 99, czynnej od poniedziałku do piątku w godz. 8:00 - 15:00.

Celem oszustów podszywających się pod prowadzone badania jest wyłudzenie informacji od obywateli pod pretekstem weryfikacji danych spisowych. Zdarzenie jest próbą oszustwa, o którym należy powiadomić Policję celem prowadzenia dalszych wyjaśnień. Przypominamy też, że w przypadku otrzymania podejrzanych SMS i rozmów telefonicznych można je zgłosić do CSIRT NASK na stronie internetowej „Zgłoś incydent”.

Pamiętajmy, że ankieterzy nie pytają o dane dowodu osobistego, dane bankowe, nie zbierają pieniędzy i nie proszą o dokonanie jakiejkolwiek wpłaty na rachunek bankowy, nie pytają również o numer konta bankowego,  zgromadzone oszczędności.

Wyświetlono: 178

Facebook.com X.com