• Informacje dla właścicieli nieruchomości

      Informujemy Państwa, że od dnia 1 stycznia 2025 r. do 31 grudnia 2025 r. usługę odbierania odpadów komunalnych zmieszanych i zbieranych w sposób selektywny od właścicieli nieruchomości zamieszkałych z terenu gminy Tychowo realizuje firma: EKOSAN Sp. z o.o. Chałupy 13 B, 76-024 Świeszyno.

      Informacje o ewentualnym niedostarczeniu przez Wykonawcę usługi pojemnika do gromadzenia odpadów komunalnych zmieszanych prosimy kierować telefonicznie pod nr 94 316 02 76 lub osobiście w Urzędzie Miejskim w Tychowie przy ulicy Bobolickiej 17, pok. 2.

      Opłata za gospodarowanie odpadami komunalnymi na podstawie UCHWAŁY NR LXVII/457/23 Rady Miejskiej w Tychowie z dnia 28 listopada 2023 r.  w sprawie wyboru metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz w sprawie ustalenia wysokości stawki tej opłaty.

      Miesięczna opłata za gospodarowanie odpadami komunalnymi od właścicieli nieruchomości zamieszkałych stanowi iloczyn liczby mieszkańców zamieszkujących daną nieruchomość oraz stawki opłaty.

      Stawka opłaty

      Stawka opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi wynosi 38,00 zł miesięcznie od mieszkańca.

      Zwolnienie z części opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi właścicieli nieruchomości zabudowanych budynkami mieszkalnymi jednorodzinnymi kompostujących bioodpady stanowiące odpady komunalne w kompostowniku przydomowym wynosi 0,50 zł na miesiąc od mieszkańca.

      Stawka opłaty podwyższonej za gospodarowanie odpadami komunalnymi, jeżeli właściciel nieruchomości nie wypełnia obowiązku zbierania odpadów komunalnych w sposób selektywny wynosi 76,00 zł miesięcznie od mieszkańca.

      Wysokość opłaty za gospodarowanie odpadami ustalana jest na podstawie złożonej przez właściciela nieruchomości deklaracji.

      Właściciele nieruchomości jednorodzinnych, którzy chcą skorzystać ze zwolnienia z tytułu posiadania kompostownika proszeni są o złożenie deklaracji (nawet jeżeli deklarowali posiadanie kompostownika we wcześniejszych deklaracjach). 

      Deklarację o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi

      Właściciele nieruchomości zobowiązani są złożyć deklarację:

      • w ciągu 14 dni od dnia zamieszkania na danej nieruchomości pierwszego mieszkańca lub od dnia wytworzenie odpadów w danej nieruchomości,
      • w przypadku zmiany danych, właściciel nieruchomości jest obowiązany złożyć nową deklarację w terminie do 10 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiła zmiana.

      Termin płatności opłaty i rachunek bankowy

      Zgodnie z Uchwałą nr XXII/178/16 Rady Miejskiej w Tychowie z dnia 29 czerwca 2016 r. miesięczna opłata za gospodarowanie odpadami komunalnymi wnoszona będzie przez właścicieli nieruchomości z góry bez wezwania do 15 dnia każdego miesiąca.

      Opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi właściciele nieruchomości uiszczają na przypisany im nr indywidualnego rachunku bankowego.

      Selektywne zbieranie odpadów komunalnych.

      Od 1 stycznia 2020 roku wszyscy właściciele nieruchomości musza segregować odpady na następujące frakcje:

      1. papier – odpady z papieru i tektury oraz odpady opakowaniowe z papieru i tektury (worek niebieski);
      2. szkło – odpady ze szkła oraz odpady opakowaniowe ze szkła (worek zielony);
      3. metale, tworzywa sztuczne i opakowania wielomateriałowe – odpady z metali oraz odpady opakowaniowe z metali, odpady z tworzyw sztucznych oraz odpady opakowaniowe z tworzyw sztucznych, odpady opakowaniowe wielomateriałowe (worek żółty);
      4. bioodpady – resztki jedzenia natury roślinnej, resztki z owoców i warzyw, fusy z kawy i herbaty, skoszona trawa, liście, kwiaty, skorupki jajek itp. (worek brązowy);
      5. odpady resztkowe – odpady resztkowe pozostające po selektywnej zbiórce (pojemnik).

      Selektywne zbieranie odpadów dotyczy również tzw. odpadów problemowych takich jak pozostałości farb i lakierów, zużyty sprzęt elektroniczny i elektryczny, przeterminowane leki itp. odpady takie można przekazywać do Punkt Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych przy ulicy Dolnej 8 lub podczas zbiórek organizowanych na terenie gminy Tychowo (zgodnie z ogłoszeniem). Szczegóły dotyczące sposobu zbierania i odbierania odpadów zawiera Regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Tychowo.

      Nieruchomości niezamieszkałe

      W związku ze zmianą ustawy z dnia 13 września 1996 roku o utrzymaniu czystości i porządku w gminach informujemy, że z dniem 1 stycznia 2020 roku każdy właściciel nieruchomości niezamieszkałej (sklepy, firmy, urzędy, szkoły itp.) zobowiązany jest do zawarcia indywidualnej umowy na odbiór odpadów komunalnych z podmiotem wpisanym do rejestru działalności regulowanej w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości.

      Przy zawarciu umowy należy wziąć pod uwagę rodzaj i częstotliwość odbioru odpadów komunalnych zgodną z obowiązującym Regulaminem utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Tychowo. Zgodnie z ustawą o utrzymaniu czystości i porządku w gminach właściciele nieruchomości niezamieszkałych zobowiązani są do udokumentowania posiadania umowy na korzystanie z usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych poprzez okazanie takich umów i dowodów uiszczania opłat za te usługi (art. 6 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach).